En dag på Redet

Det är en solig dag i september. Dörrarna till Redet står öppna klockan 7.15 och dagens
förväntningar ligger i luften. Vi tar emot barnen inomhus eftersom vi uppmärksammat att de mår så bra av detta. När barnen kommer till förskolan så letar de upp en kompis, går till
favoritleksakerna eller sätter sig i soffan och läser en bok.

Då klockan närmar sig 8.30 så är det dags för barnen att sätta sig kring borden på sina avdelningar för att äta lite frukt och samtala en stund. Efter fruktstunden så tvättar vi våra händer och gör oss i ordning för att gå ut. De äldre barnen hjälper gärna de mindre med att ta fram kläder och att hjälpa till med en klurig vante eller besvärlig sko. Att arbeta i syskongrupper är ett fantastiskt sätt för barnen att lära av varandra där omsorgen barnen emellan går som en röd tråd genom varje dag på förskolan. Det är ett naturligt inslag att vi hjälper och tar hand om varandra! När alla kläder sitter som de ska, går vi ut i etapper till gården. Vi är lyckligt lottade med en av Sundbybergs största gårdar och det märks att barnen tycker mycket om den.

Vi öppnar våra två förråd som är fulla av leksaker och lekarna sätter igång direkt. Några barn kanske väljer att gunga, åka rutschkana i båt-klätterställningen eller leka i loket. Och om barnen vill cykla på våra trehjulingar så hämtar vi dem. Just idag är det dags för Knopp och Knytt att gå till en närliggande skog för att ha skogsgrupp. När barnen samlats och fått västar på sig hittar de en promenadkompis och vi ger oss iväg på äventyr. Det är alltid lika uppskattat att gå iväg och träffa våra handdockor Baggen och Nyckelpigan på skogssamlingarna! Vi som är kvar på gården vinkar till kompisarna och fortsätter med vår lek och vårt upptäckande. Några äldre barn har uppmärksammat att det finns olika former i utomhusmiljön. För att utmana barnen i sitt upptäckande så får de låna en mobil så att de kan ta bilder på de olika formerna som de hittar, och tillsammans med pedagogerna så utforskar vi bilderna och tränar på matematiska begrepp. Även de små barnen blir intresserade och vill titta på de nytagna bilderna och vi lär tillsammans.

När klockan närmar sig 10.30 börjar vi städa ihop alla leksaker på gården, för nu är det dags att gå in för att äta en smaskig lunch! Lunchen kommer från en cateringfirma och är till stor del ekologisk och närodlad. Vi går in med barnen i små grupper, med både små och stora kompisar. De stora barnen hjälper ofta de mindre med deras ytterkläder och skor innan de tar av sig sina egna kläder. Våra små barn är väl omhändertagna och uppassade av de stora barnen som i sin tur växer av att de på eget initiativ visar sin hjälpsamhet. Vid den här tiden välkomnar vi också tillbaka de barn som varit i skogen.

Innan vi sätter oss till bords så samlas barnen på sina avdelningar för att ha en samling. På
samlingen använder vi barnens egna dockor för att se vilka kompisar som är på förskolan
idag och så sjunger vi sånger. Barnens dockor tillverkas under en pysselkväll som hålls för
nya föräldrar på förskolan, det är ett fint tillfälle för föräldrar att lära känna varandra.
Lunchen äter vi avdelningsvis i en lugn och stressfri miljö, barnen får den tid de behöver för att äta sin mat. Måltiderna är en stund för reflektion och samtal tillsammans.

Allteftersom barnen ätit klart får de duka av sina tallrikar och glas. Vi tvättar våra munnar och gör oss klara för nästa moment. De barn på förskolan som behöver sova samlas nu på Skatan och får lägga sig på sina madrasser. När barnen kommer in i vilorummet är det lite mörklagt och svag avslappningsmusik spelas i bakgrunden. Barnen får sina gosedjur och nappar och lägger sig till ro. När alla barn sovit klart kan det vara aktuellt för undervisning i form av Minirytmik eller språkprojektet Babblarna.

De stora barnen samlas allihop på Kråkans avdelning efter lunchen, för att inledningsvis ha fri lek då lekbehovet är påtagligt. Barnen dyker in i valda aktiviteter som exempelvis att skapa i ateljén, göra halsband eller sy på sina dukar. På förskolan finns många olika byggmaterial i olika storlekar, som gärna används i kombination med utklädningskläder för att bygga upp sagovärldar. I soffan kan barnen sitta och lyssna till eller läsa en bok, eller så kan de välja att spela spel eller lägga pussel. Barnen erbjuds även att laborera med bokstäver och siffror med stöd av digitala verktyg. När klockan har passerat 13 är det dags för städning. Vi är lyhörda inför barnens behov av aktivitet. Vissa dagar kan vi behöva röra lite på oss och då ha exempelvis Miniröris, eller så finns önskemål från barnen om att ha avslappning. Undervisning i form av Språkprojekt, Rytmik eller Tema kan vara inplanerade under denna tid. Innan mellanmålet har vi högläsning.

Mellanmålet äter vi kl. 14 och det är varierad kost under veckans alla dagar. Mellanmålet köper förskolan in själv, via föräldrar i Inköpsgruppen. När barn fyller år firar vi det med att ha smoothiekalas på den avdelning där barnet går. Barnet får med sig sitt födelsedagskort hem, som de längtat efter under året.

När mellanmålet är uppätet så gör vi oss i ordning för att gå utomhus. Vid den här tiden är
barnen sugna på lek, bus och spring så vi avslutar dagen ute på gården. Förskolan stänger kl. 17.15.

07.15 Förskolan öppnar
08.30 Fruktstund
Utevistelse/undervisning
11.00 Lunch
Fri lek/undervisning samt vila för de minsta barnen
14.00 Mellanmål
Fri lek inomhus/utevistelse
17.15 Förskolan stänger